Dealhunter Logo
Log ind · Betingelser · Kontakt
Kurv
Din kurv er tom

Forskellige måder hvorpå baner kan påvirke dit helbred!




Bananer er en af de mest bekvemme og sunde frugter. Enten som en mellemmåltidsmad eller som en før eller efter træningsmad kan bananer tjene næsten alle formål. Men vidste du, de tre forskellige typer bananer, nemlig modne, umodne og brune, kan have forskellige virkninger på dit helbred? Ja, mens du troede at bananer er en rig kilde til kalium og andre vigtige næringsstoffer, er der mere til det. Modne, umodne og brune bananer har forskellige effekter på dit helbred, både positive og negative.

Modne bananer:
Bananer tager ikke lang tid om at skifte fra en grøn, fast skræl til en blød gul skræl. Når dette sker, er der en række kemiske og ernæringsprocesser på arbejde. Hormonethylen har en vigtig rolle at spille her. Efterhånden som banan modner, ændrer dette hormon de komplekse sukkerarter til simple sukkerarter og nedbryder pektin (den der gør bananer hårde).

Fordele ved modne bananer:
1. Rig på antioxidanter.
2. Rig kilde til naturlige sukkerarter såsom fructose, glucose og sucrose.
3. Nem at fordøje.
4. Evnen til at øge immunsystemet (8 gange stærkere end grønne bananer).

Negative virkninger af modne bananer:
1. Det har et højt glykæmisk indeks, så det er ikke en sund frugt for diabetikere.
2. Tab af mikronæringsstoffer finder sted i modne bananer.
3. Jo mere moden bananen er, desto højere sukkerindhold.

Umodne banener:
Umodne bananer eller grønne bananer er simpelthen bananer, der ikke har omdannet al deres resistente stivelse til fordøjelige sukkerarter i kroppen. Ideen om at forbruge disse bananer er ikke særlig tiltrækkende for de fleste mennesker, men faktum er, at disse har deres egne sundhedsmæssige fordele. De er ikke så søde og tiltalende som modne bananer, men der er ingen skade overhovedet i at inkludere denne frugt i din kost.

Fordele ved umodne bananer:
1. Fordelagtigt for mennesker med type 2-diabetes på grund af det stærke resistente stivelsesindhold.
2. God kilde til probiotiske bakterier, der fremmer en sund.
3. Bedre absorption af næringsstoffer, især calcium.

Negative virkninger af umodne bananer:
1. Meget lavt antioxidantindhold.
2. Kan forårsage fordøjelsesbesvær.
3. Kan give dig luft i maven og oppustethed.

Brune bananer:
Når bananer begynder at blive brune, foretrækker nogle mennesker at smide dem ud og tro at de er dårlige. Men sandheden er, at jo ældre en banan bliver, jo sødere bliver det. De brune pletter på disse bananer viser, at det resistente stivelse er omdannet til simple sukkerarter. Jo brune en banan bliver, desto mere sukker indeholder den. Det er også tilfældet med næringsværdien og antioxidantindholdet i disse bananer.

Fordele ved brune bananer:
1. Nemmest at fordøje.
2. Rig på næringsstoffer.
3. Rig kilde til antioxidanter.
4. Mørke pletter på disse bananer har evnen til at dræbe unormale kræftceller.

Negative virkninger af brune bananer:
1. På grund af højt sukkerindhold anbefales disse bananer ikke til diabetespatienter.
2. Jo mere brun er en banan, jo flere næringsstoffer begynder de at tabe.